روش تولید پروفیل به چه صورت است

یکی از دقیق ترین و جامع ترین تعریف هایی که از پروفیل ارائه شده است،پروفیل را اینگونه معرفی می کند:قطعاتی با مقطع معین در طول ثابت.با تغییر در شیوه ساختمان سازی و در واقع کاربرد بیشتر فلزات در این امر،استفاده از پروفیل در احداث ساختمان به صورت چشمگیری افزا
Mirshrshad Ghaderian
1400/10/21

پروفیل چیست؟

پروفیل ها در واقع قطعات فلزی هستند که برای افزایش سطح استقامت کششی در انواع ساختمان اعم از تجاری و مسکونی استفاده می شود.همچنین پروفیل ها برای احداث ساختمان های مستحکم،قابل اعتماد و مطمئن از لحاظ کیفیت در حین صرفه جویی در هزینه های ساخت مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از پروفیل های فلزی در ساخت ساختمان ها موجب می شود وزن نهایی سازه کاهش پیدا کند.

پروفیل را می توان ثابت ماندن یک مقطع معین در طولی معین و ثابت تعریف کرد.اساسی ترین و شناخته شده ترین پروفیل که در ساخت ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد را می توان تیرآهن معرفی کرد.

پروفیل ها در انواع مختلفی نظیر چهارگوش،لوله،مستطیل،امگا،نبشی،Z و یا حتی به صورت ناودانی تولید و به بازار عرضه می شوند.در ادامه روش تولید پروفیل های توضیح داده می شود.

وجود ویژگی های ساختاری منحصر به فرد در پروفیل ها همچون تنوع در ارتفاع،تنوع در ضخامت و تنوع در شکل سطح مقطع و... موجب شده تا قابلیت استفاده از انواع این قطعات فلزی توسط معماران و مهندسان، با توجه به نوع طراحی و سفارش مشتری در انواع سازه های ساختمانی افزایش یابد.

شکل منحصر به فرد و ضخامت بالای پروفیل های ذوزنقه ای سبب گردیده تا این قطعات فلزی تاب تحمل بار سنگین را داشته باشند،همین ویژگی پروفیل های ذوزنقه ای موجب استفاده گسترده آنها در سازه های فلزی شده است.

 روش تولید پروفیل

   روش تولید پروفیل

به لطف پیشرفته تر شدن دستگاه ها و علم مهندسی در صنعت امروزه سازندگان پروفیل با انواع روش های ساخت پروفیل توانسته اند بیش از شصت نوع پروفیل با ارتفاع های مختلف بسازند.

فرایند ساخت پروفیل،به صورت سرد یا روش تولید پروفیل به سبک مستقیم و گرم یا روش تولید پروفیل به صورت غیر مستقیم انجام می شود که در ادامه به توضیح جامعی در مورد روش تولید پروفیل می پردازیم.

شرکت فرمودا با دارا بودن سابقه ای درخشان در امر تولید انواع پروفیل،یکی از مراجع معتبر برای خرید و فروش پروفیل در سطح کشور محسوب می شود.با مراجعه به صفحه اینستگرام فرمودا به نشانی https://instagram.com/fermuda.co.steel.tubes می توانید از محصولات این شرکت دیدن فرمایید.

روش ساخت پروفیل:

روش ساخت پروفیل:

روش تولید پروفیل

به طور کلی پروفیل ها برای به کار رفتن در در سقف سازه ها طراحی شده اند؛با این وجود گاهی از پروفیل برای افزایش استحکام در‌ دیوارهای سازه ها نیز استفاده می شود.همچنین استفاده از پروفیل برای ساخت قاب های درب و پنجره در ساختمان سازی به شدت مرسوم است.

تولید و ساخت پروفیل از نوار های فولادی بر اساس انجام چندمرحله به صورت سلسله مراتبی انجام می گیرد؛این مراحل عبارتند از فرم دهی،جوشکاری و برش زنی و... که در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.

پروفیل‌های فولادی به دو  روش غیر مستقیم و مستقیم با تبدیل ورقه های فولادی به پروفیل،تولید می‌شوند. در ادامه مطلب،روش ساخت پروفیل با تکنیک نورد سرد را توضیح داده می دهیم.

اولین مرحله برای ساخت پروفیل تامین مواد اولیه است؛برای تولید پروفیل به روش نورد سرد از ورق های فولادی استفاده می شود.برای اینکه پروفیل های ساخته شده از استحکام بالایی برخوردار باشند و پس از مصرف مشکلی برای ساختمان به وجود نیاید، می بایست از ورق های فولادی با ویژگی های خاص در ساخت آنها استفاده کرد.ورق های فولادی ST37.2،JIS  G 3131 وG3132 ورق های مناسب برای ساخت پروفیل ها به شمار می روند.

 روش تولید پروفیل

 روش تولید پروفیل

اولین قدم در خط تولید پروفیل،تبدیل کلاف ورق های فولادی به نوارهایی با عرض های از پیش تعیین شده توسط دستگاه های برش می باشد.

دستگاه برش،دستگاه های پیشرفته ای هستند که نقش مهمی در ساخت مقاطع فولادی دارند.این دستگاه ها از بخش های مختلفی نظیر بخش ضربه گیر،کلاف گیر و سیستم باز کننده،ذخیره کلاف،صاف کننده ورق،قرقره،گیوتین،سیستم هدایت ورق فولادی و در نهایت سیستم برش محصول تشکیل شده است.

روش کار این دستگاه به این صورت است که ابتدا کلاف های ورقه ها در قسمت ورق گیر قرار می گیرد،سپس کلاف ها به وسیله حرکات چرخشی باز شده و برای از بین رفتن حالت انحنای ناشی از شکل کلاف،توسط غلطک های صاف کننده،صاف می شوند.سپس برش روی ورق ها به وسیله گیوتین انجام می شود؛لازم به ذکر است برای کاهش سختی برش، ورق ها قبل از برش خوردن کمی گرم می شوند.

‌پس از ایجاد نوار از ورق های فولادی،این نوار ها توسط بخشی به نام شافت از یکدیگر جدا شده و به بخش نوار جمع کن می رسند.بخش نوار جمع کن،با جمع کردن دو سر ورق ها،شکل دلخواه را به ورق ها می دهد؛سپس این قطعات شکل گرفته شده جوش و سپس برش داده می شوند و برای بسته بندی شدن به قسمت بسته بندی منتقل می شوند.

روش تولید پروفیل به شیوه نورد سرد چه ویژگی هایی دارد؟

روش تولید پروفیل نورد سرد

روش تولید پروفیل

بارزترین مشخصه تولید پروفیل به روش نورد سرد،ثابت ماندن ضخامت ورق فولادی در طول فرایند شکل دهی است.

در روش تولید پروفیل به سبک نورد سرد قابلیت ایجاد مقاطع فلزی با ورق هایی با  ضخامت کم وجود دارد که در روش نورد گرم امکان پذیر نیست.

مقاومت بالای محصول تولیدی به روش نورد سرد، دقت بالا در ابعاد محصول تولیدی،مقرون به صرفه بودن تولید پروفیل با این روش،قابلیت شکل دهی به انواع مواد اعم از انواع و اقسام فلزات و... قابلیت تولید انبوه در زمان کم و انعطاف پذیری در این روش از جمله خصوصیات ساخت پروفیل به روش نورد سرد می باشد.

روش تولید پروفیل به شیوه نورد گرم و غیر مستقیم:

روش تولید پروفیل

روش تولید پروفیل

با استفاده از فرایند نورد گرم مقاطع فلزی به صورت شمش تولید می شوند که در نهایت این مقاطع به شکل قوطی می باشد.

در روش غیر مستقیم تولید پروفیل، مقاطع فلزی در دستگاه اصلی نورد مستقیما به لوله تبدیل می شوند.این لوله ها پس از فرایند جوش خوردن با گذشت از دستگاه هایی که فشار را از همه طرف به لوله وارد می کنند،لوله ها اشکال مختلفی به خود می گیرند.همانند مرحله نهایی تولید پروفیل به روش نورد سرد،این مقاطع تولید شده پس از برش برای بسته بندی منتقل می کنند.

 

 

محاسن ساخت پروفیل به روش غیر مستقیم:

احتمال شکستن گوشه های تیر مقاطع فلزی در عملیات حرارتی بسیار کمتر از روش ساخت پروفیل با تکنیک نورد سرد می باشد؛به علاوه قالب ها منحنی شکل بوده و ساخت و تولید آنها به وسیله دستگاه راحت تر است.

ولی از لحاظ کیفیت پروفیل های ساخته شده به روش مستقیم در مرتبه بالاتری نسبت به پروفیل های تولیدی به روش غیر مستقیم قرار دارند.

با خرید پروفیل و لوله از بازرگانی فرمودا می توان از کیفیت پروفیل های خریداری شده اطمینان کامل داشت.

 


گروه مطلب